8.5.16

Vuokkosia Suomesta


Tänään vähän kevyempään aiheeseen (hehe, kevyempään, koska Vuokkoset on keveitä ;D), pääsin nimittäin mukaan Indiedaysin ja Vuokkosten kampanjaan. Nyt joku saattaa miettiä, että onpa outo aihe, mutta ei tämä ole yhtään outoa, nimittäin yleensä naisille tulevat kuukautiset ja on tärkeää puhua näistäkin asioista, jotta varsinkin teini-ikäiset nuoret näkisivät tämän asian normaalina eikä mitenkään nolona!



Vuokkosten ohutsidesarja on uudistunut ja nyt tuotteilla on uusi, valkoinen ulkoasu. Mielestäni ulkoasu on tosi raikas ja keveä ja erottuu kivasti sidevalikoimasta kaupan hyllyllä.

Vuokkoset valmistaa suomalainen perheyritys Delipap Oy, joka on perustettu 1978. Muistan, kun oltiin lapsia, niin äiti aina osti Vuokkosia ja aina siskon kanssa naurettiin asialle, vielä tänäkin päivänä äiti käyttää Vuokkosia ja on saanut minutkin tarttumaan tähän merkkiin. Kysyin äidiltä, miksi hän käyttää tätä merkkiä ja äiti vastasi, että nämä ovat ihoystävällisiä, eivätkä aiheuta ihoärtymystä hänelle; Vuokkoset onkin jo pitkään tehnyt yhteistyötä Allergia- ja astmaliiton kanssa.

Minulla myös on herkkä iho, mutta syy siihen, miksi ostan Vuokkosia on siinä, että yritys on tosiaan suomalainen, ainut suomalainen terveyssiteiden valmistaja. Kun olin alle kouluikäinen, äitini työskenteli eräässä tehtaassa, joka valmisti puhelimen kuoria. Jossain vaiheessa äiti lopetti työt ja jokunen aika sen jälkeen yritys siirrettiin ulkomaille, edullisemman työvoiman vuoksi ja moni meidän paikkakunnalta jäi työttömäksi. Muistan lapsena pohtineeni, että mitä nämä ihmiset nyt tekevät, mistä ne saa rahaa ja minne ne menevät? Ei siinä pieni ymmärtänyt, että miksi näin tehdään, enkä ymmärrä vieläkään. Jatkuvasti saa uutisista lukea, miten joku tehdas siirretään maahan, jossa on halvempaa työvoimaa. Myös siskoni mies sai kokea tämän, kun eräs tehdas lopetti toimintansa ja siirtyi muille maille.



Vuokkosten tuotantolaitokset sijaitsevat Kirkkonummen Veikkolassa ja Raaseporin Tammisaaressa, tämä tarkoittaa sitä, että kyseinen yritys antaa työpaikan monelle suomalaiselle ihmiselle ja maksaa veroja tänne kotosuomeen. Olen yhä enemmän ja enemmän avannut silmiäni suomalaisille tuotteille: ostan mielelläni suomessa tehtyjä tuotteita ja tuotteita suoraan kivijalkakaupoista (olen vähentänyt ulkomaisista nettikaupoista ostelua huomattavasti, mutta kotimaisista nettikaupoista tykkään ostella), haluan tukea suomalaista yrittäjyyttä ja suomalaisia työpaikkoja, kun minulla kerran on mahdollisuus! Mielestäni on paljon siistimpää tukea kotimaista perheyritystä, kuin ulkomaista yritystä.

Seuraavan kerran, kun olet menossa ostamaan kuukautissiteitä, niin miksi et valitsisi suomalaista merkkiä?



♡:SΔRΔGΔLΔXYY

11 kommenttia:

  1. En voi sietää siteitä. En ole koskaan niitä käyttänyt. Siis kokeilin, silloin kun alkoi, kerran. Ja joskus vuosien päästä jotain näytetuotetta ehkä 5 min. Inhottavia. Aina vaan tamponeita tai kuukuppia käytän.

    Pyrin ostamaan suomalaisia tuotteita yleisesti. Hyvä, että kirjoitat näin tärkeästä aiheesta. Kotimaista työtä pitää tukea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä käytän yleensä myös siteitä, mutta öisin ja niukan vuodon aikaan käytän siteitä. Hieno homma, että säkin tuet suomalaista työtä, se on todella tärkeää! :)

      Poista
  2. Minäkin olen siirtynyt siteistä tamponeihin, ne ovat yksinkertaisesti vain mukavempia ja on puhtaampi olo. Muuten kyllä kannatan kotimaisen tuotteen tukemista! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään myös päivisin pitää tampooneita juurikin sen takia, että on puhtaampi olo :) Ostan aina yöksi ja vuodon loppua varten sitten siteitä. Todella hienoa, että säkin tuet kotimaista työtä! :)

      Poista
  3. Eihän tässä ole mitään outoa. Ihan luonnollinen aihe jota turhaan hävetään. Sitäpaitsi asiaa kirjoitit suomalaisen työn puolesta.

    Kerronpa oman ensikosketukseni kuukautisiin. Alkoivat viidennen luokan liikkatunnilla ja kun vaihdoin vaatteita olivat alkkarit ihan veressä. Äkkiä farkut jalkaan ja kotia. Ei meillä näistä puhuttu. Äiti oli kerännyt jemmaan postissa tulleita ilmaisnäytteitä ja antoi ne mulle. Siinä kaikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä ei myöskään puhuttu, tai en tiedä onko siskot puhuneet äidin kanssa, mutta mä olin vähän sellainen etten jakanut omia asioitani paljoa. En muista koska mulla alkoi kuukautiset, mutta äidillä oli aina varastossa Vuokkosia, kerran ne sitten oli loppu ja sanoin äidille, että niitä pitää ostaa lisää, ei me kait sen enempää asiasta puhuttu :D

      Poista
  4. Olen joskus Vuokkosia käyttänyt, mutta side täytyy vaihtaa todella usein, ettei käy vahinko, eikä huvittaisi heräillä öisin vaihtamaan :/ Ei ole minun tarpeisiini sopivia valitettavasti tällä merkillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä just öisin käytän siteitä ja se on kyllä inhottavaa, kun lakanat on sitten ihan veressä, itse kun en käytä kuukuppia enkä uskalla tamponia koko yötä pitää, kun aina on varoteltu toksisesta sokkioireyhtymästä. Päivisin mä käytän Vuokkoset tamponeja :)

      Poista
  5. Mulla on just Vuokkosten sellasia ekositeitä käytössä silloin kun ei ole niin runsasta settiä että tarvis kuukautiskuppia mitä käytän muuten :-) Kyllä kuukautisista pitääkin puhua koska ne nyt on vaan täysin luonnollinen juttu eikä niitä pidä hävetä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mun mielestä tää on hyvä aihe puhua, että teini-ikäisetkään ei häpeäisi asiaa vaan tajuaisi että se on luonnollista. Tosi kivaa, kun Vuokkosilla on niitä bio siteitäkin, en itseasiassa aiemmin ole tiennyt niistä! :)

      Poista
  6. OOn käyttänyt aina pelkkiä siteitä ja tuttu merkki ja tykkään tuotteista

    VastaaPoista

Comments? ♡

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...