3.3.16

Nolo bloggaaminen

Tämä postaus syntyi hetken mielijohteesta, kun en ole vielä muokannut Tukholman kuvia (saati sitten katsonut, että onnistuiko mikään) ja teki mieli tulla kirjoittamaan mielessä olevaa asiaa. Olen kirjoittanut blogia vuodesta 2011 lähtien, olen välillä maininnut jollekkin bloggaavani, mutta en aktiivisesti mainosta itseäni bloggaajana, en esimerkiksi jaa yleensä postauksiani henkilökohtaisessa Facebookissani (välillä olen jakanut, en usein kuitenkaan) ja sille on syy, nimittäin ne ihmiset, jotka ei paljon blogeja/vlogeja seuraa väheksyvät bloggaajia. 



Netin keskustelupalstoilla kilpaa haukutaan bloggaajia, vaikka useat samaan syssyyn kirjoittavat, ettei lue blogeja. Meitä haukutaan tyhmiksi bimboiksi, jotka ovat ilmaisen tavaran perässä, meistä puhutaan, ettei me tehdä mitään elantomme eteen, meidän yksityiselämästä levitetään paikkaansapitämättömiä juoruja. Nämä ovat yleistyksiä, onneksi minua ei olla lynkattu henkilökohtaisesti keskustelupalstoilla (ainakaan en tiedä, että olisi). Itsehän olen työelämässä ja elätän itseni, minulle on aina ollut tärkeää, että pääsen töihin, sillä olen joutunut elämään köyhän elämää ja nähnyt lapsesta asti työttömyyttä. En tienaa blogillani rahaa, jaan useita linkkejä postauksissa, mutta ne on vain tavallisia linkkejä, jotka ei hyödytä minua mitenkään. En ole tehnyt (vielä) yhtäkään postausta, josta olisin saanut rahaa. Indiedaysin mainosyläbannerista kertyy jonkin verran tuottoja minulle. Olen välillä pyytänyt firmoilta tuotteita testiin: välillä saan myöntävän vastauksen, välillä kieltävän ja välillä en ollenkaan vastausta, se on kaikista hienointa, kun jostain firmasta lähestytään minua ja kysytään, olisinko halukas testaamaan tuotetta, tulee hyvä mieli, kun joku on bongannut blogini ja lähestyy minua.



Vielä pahempi on silti tuttujen ihmisten väheksyntä. Usein, jos olen kertonut bloggaavani tai näyttänyt blogini jollekin, olen saanut vastaukseksi: Mun kaveri bloggaa myös ja sillä on parempi blogi, kuin sulla! tai: Tiiätkö sen videon, jossa maistellaan energiajuomia, sillä on enemmän katsojia, kun sulla! tai: Kuka muka haluaa lukea sun juttuja? Facebooktutut on myös piiloväheksyneet ja esimerkiksi, kun olin ehdolla Indiedays Blog Awardseissa ja mainostin sitä henkilökohtaisessa Facebookissani, sain kommenttia: Se ja se blogi on tosi hyvä. Kyllä mä ymmärrän, ettei kaikki pidä mun blogista, mutta tällaisesta tulee paha mieli ja sellainen olo, että mun blogi on maailman huonoin.



Olen nähnyt paljon vaivaa blogini eteen: pyrin jatkuvasti parantamaan blogini ulkoasua ja opettelemaan uusia html koodeja, olen ostanut ulkoasuun liittyviä juttuja sekä laitteistoa esimerkiksi kameravälineitä. Käytän paljon aikaa esimerkiksi kuvien muokkaamiseen ja tekstien miettimiseen. (huomaatte varmaan, että tämän postauksen kuvat ovat käsittelemättömiä, laitoin nämä kuvat lähinnä sen takia, että kuvattomat postauksen on omaan mieleeni hieman tylsiä)

Rakastan bloggaamista, tämä on oikein kiva harrastus. Parasta bloggaamisessa on se, kun saan ihanan kommentin, on hienoa huomata, että edes joku pitää blogistani. Kiitos paljon teille lukijoille, te olette tämän harrastuksen paras osio 



♡:SΔRΔGΔLΔXY

13 kommenttia:

  1. Totta, niin totta! Itsekään en henkilökohtaisessa omassa facessa mainosta blogiani enkä juuri muutenkaan. Ehkä pitäisi. Mutta en jaksaisi puolustella omaa kivaa harrastustani, olkoonkin se jonkun mielestä turha. Mutta sellaista se, kaikkia ei voi miellyttää, mutta tarvitseeko kaikkea itsekään sietää? :)

    VastaaPoista
  2. Tosi ikävä kuulla, että olet saanut tutuiltasi väheksyviä kommentteja blogista! Minusta sinun blogistasi nimenomaan huomaa, että näet vaivaa; ulkoasu on huoliteltu ja kuvat hyviä. Tykkään tosi paljon blogistasi, koska sisältö on monipuolista ja kirjoittajan persoonallisuus paistaa teksteistä läpi. :) itse olen onneksi saanut läheisiltä vain positiivista palautetta blogistani. Olen ylpeä pikkublogistani, vaikka se ei kovin suosittu olekaan, enkä ole ikinä saanut mitään tuotteita testiin (vaikka enpä ole pyytänytkään). Harrastuksena blogi on minulle rakas ja se on vaikuttanut itsetuntooni erittäin myönteisesti. Joskus jossain vauvafoorumilla joku on haukkunut vaatteitani, mutta yritän olla välittämättä sellaisesta; there's no such thing as bad publicity. ;)

    VastaaPoista
  3. Hyvä kirjoitus! Mulla on pyöriny luonnoksissa pari kuukautta vähän samantyylinen postaus, jonka kirjotin joskus hetken mielijohteesta. En ole vielä kerännyt tarpeeksi rohkeutta julkaista sitä, koska mun kirjotustyyli on vähän kärjistävä siinä.

    Mä en ymmärrä, miksi muiden ihmisten on vaikea käsittää bloggaamista. Mullekin se on harrastus, mikä ei meinaa mennä kaikkien kalloon. Välillä tuntuu, että kaverit ottaa bloggaamisen vitsinä. Suurempi vitsinaihe on mun kynsienlakkausharrastus. Miten se eroaa muka muista harrastuksista? En ymmärrä. Onneksi nykyään itsetunto on sen verran hyvä, että en jaksa välittää muiden mielipiteestä, mutta vaikka kuinka on välittämättä, tiedostaa negatiivisen palautteen silti.

    VastaaPoista
  4. Hyvä postaus! Itsekään en mitenkään mainosta sitä, että kirjoitan blogia. En oikein tiedä mistä se johtuu, ehkä siitäkin että tulevana sairaanhoitajana en periaatteessa saisi pitää lakattuja kynsiä. Enkä töissä tietenkään pidäkään, vapaa-ajalla onneks on vähän eri asia :) Jostain syystä instagramissa oon kyllä ihan vapaasti omalla naamalla ja lakatuilla kynsillä, mutta sama ei multa onnistu blogin kanssa :D

    VastaaPoista
  5. Sulla on mahtava, persoonallinen blogi josta voi hyvästä syystä olla ylpeä! Ihmiset eivät aina arvosta bloggaamista harrastuksena, olen sen hyvin huomannut itsekin ja sinua vanhempana.. oon jopa jossain määrin huomannut ikäpolviasioiden vaikuttavan siihen että onko toivoakaan tulla edes ymmärretyksi tällaisen harrastuksen kanssa. Mutta ylipäänsä ihmiset ovat hassuja, eivät varmaan edes pahuuttaan mutta en tiedä itkeä vai nauraa kun tälläkin viikolla pitkästä aikaa erään työkaverin seurassa hän päätyä kysymään multa seurallisesti että " vieläkö sä jaksat olla kiinnostunut kynsilakoista"! :D Tulkitsin sävyn ystävällisestä äänestä huolimatta sellaiseksi että kynsilakkaharrastustani pidetään hömpötyksenä mutta olisiko ollut yhtä lailla kiva vastakysymys jos olisim itse kysynyt että "vieläkö itse jaksat olla kiinnostunut koirista ja agilitysta"... No ei varmaan ja jäikin kysymyttä. Mutta tuntuu kyllä että parhaiten myös tätä bloggausharrastusta ymmärtävät bloggaajat itse. Siksi en minäkään ensitöikseni mainosta blogiani harrastuksenani. Ja toisaalta toki jossain määrin ymmärrään ihan vähän epäilijöitäkin, kun ei heillä varmaankaan kokemusta ole niin naureskelevat sitten samaan tyyliin kuin oma äitini jooga-harrastukselle, josta ei myöskään itse tiedä mitään. :)

    VastaaPoista
  6. Hyvä kirjoitus ja ainahan noita ihmisiä riittää joille mikään ei ole hyvä.Ihana että oon saanut tutustua suhun ja jatketaan blogien kirjoittelua.

    VastaaPoista
  7. Onneksi on myös olemassa pikkusisko jonka mielestä sun blogi on kiva lukea <3

    VastaaPoista
  8. Sulla on kyllä hyvä blogi. Ja en ymmärrä näitä tyyppejä, jotka kehtaa tulla sanomaan noin ja vielä lähes päin naamaa. Itse mainostan omassa facessa joitain postauksia, mutten läheskään kaikkia. Vielä ei ole negakommentteja tai mitään negaa tullut vastaan pahemmin, mutta sitä ei koskaan tiedä.

    Nykyään bloggaajia katsotaan varmaan hiukan sillä silmällä muutenkin, koska lähes joka toinen näyttäisi bloggaavan. Ellei mitenkään isosti ja antaumuksella, niin yhden tai kaksi postausta kuussa - ja näistä jotenkin on jäänyt mieleen se, miten he sitten antavat vaikutelman aikaan etteivät toteuta lupauksiaan ollenkaan ja ovat vain ilmaisen tavaran perässä.

    Itse rakastan bloggaamista, mutta rakastan myös sitä että on joku muukin työ tai ala, jolle tukeutua. Itselläni se on viestinnän / graafisen ala, josta tykkään enemmän kuin mistään muusta :)

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
  9. Oon itekin huomannut tuota samanlaista käyttäytymistä, etenkin keskustelupalstoilla. Luulisi että ihmiset alkaisi ymmärtää blogien/videoiden päällä pikku hiljaa, ne kuitenkin on olleet aika iso juttu jo jonkin aikaa. Mun on vaikea käsittää miten tyypit edelleen kuvittelee että postauksen tai videon saa kasaan viidessä minuutissa ja sillä sitten tienataa omaisuus. Nyt kun oon itse koittanut videoiden tekemistä, oon huomannut että toi sama homma toistuu tosi vahvasti myös youtubessa.
    Sulla on ihanan persoonallinen blogi, jota on ilo seurata. Yritä olla välittämättä ihmisistä jotka ei halua ymmärtää, jos ne ei edes halua yrittää nähdä miten kiva harrastus bloggaaminen on ja miten paljon siihen täytyy nähdä vaivaa, niiden mielipiteitä on aika vaikea muuttaa.

    VastaaPoista
  10. Nuo on kyllä tympeitä tuollaset kommentit... -__- Se on eri asia, ku joidenkin blogeista oikein huokuu se että on pissa noussut hattuun :D (tosin ei tulis mieleenkään niillekään kommentoida mtn ikävää, saati että haukkuminen olis silloin jotenkin oikeutettua) Sun blogi on ihana ja just sun näköinen, tämmönen ihana hömppä ♥ Ja sä oot ihana! ♥ Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Sä tiedät itse parhaiten kuka olet ja miksi bloggaat, se on ihan sama mitä muut siitä ajattelee! Varsinkin jos niillä kommentoijilla ei oo edes itellä blogia, lol :D Pusss sinä ihana! ♥

    VastaaPoista
  11. Tuo on kyllä tosi harmillista. Mullakin kyllä on sama oman blogin kanssa, en mainosta sitä omassa facessa mitenkään. En kyllä postaile facessa paljon muutenkaan. :D Mun tuttavapiiri tietää mun harrastuksesta, enkä ikinä ole kuullut inhottavia kommentteja siitä. Eräs kaveri vain tuumasi lakkakokoelman nähtyään, että onneksi hän ei ole ainut hullu (kaveri kerää järjettömän kokoisia luita ja fossiileja). :D Ehkä mä olen onnistunut karsimaan ajan saatossa ikävät ihmiset pois ympäriltäni, mä en nimittäin hyväksyisi alkuunkaan tuollaista käytöstä, saisivat pitää tunkkinsa! :D

    VastaaPoista
  12. Sydän. <3 Mä tykkään sun blogista!

    VastaaPoista
  13. Kyllä tämä kiteytti omatkin pohdintani hyvin. Itse kun satun vielä bloggaamaan kynsistä, ei sitä tule sillä tavalla oikein mielellään mainostettua kenellekään. Itse pidän harrastuksestani ja arvostan sitä, mutta harmillisen usein sitä kokee väheksyntää aiheesta. Ja kun kyse on kuitenkin rakkaasta harrastuksesta johon on pistänyt tolkuttomasti aikaa ja rahaa likoamaan, ei mikään tunnu niin harmilliselta kuin sen mollaaminen. No, onneksi me bloggaajat ymmärrämme toisiamme eikä tarvitse lukijoille alkaa itseään todistelemaan :)

    VastaaPoista

Comments? ♡

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...