7.11.13

Boy London

Kyllä, nyt kuulette oman mielipiteeni Boy Londonista! Aiemmin linkkasin teille Sharonin postauksen, jossa kerrottiin Boy Londonin natsikytköksistä ja vertailtiin Boy Londonin kotkaa natsikotkaan.



Boy London on vanha tuotemerkki ja sen on perustanut punkkari. Punkkarithan tunnetusti yrittävät shokkeerata valtavirtaa ja aluksi BOY myikin esimerkiksi paitoja Hitlerin kuvilla vain herättääkseen pahennusta. Myöhemmin BOY vaihtoi nimensä Boy Londoniksi ja vaihtoi kuvakseen kotkan, joka on otettu natseilta. Kuvaa vertaamalla huomaa, että kotka on oikeasti ihan samanlainen, kuin natsien käyttämä kotkamerkki. Ja kyllä, tiedän, että kotkia on käytetty kautta aikojen (niinkuin hakaristilläkin on ollut ennen eri tarkoitus, nykyäänhän kaikki hakaristiä käyttävät leimataan natseiksi, uskaltaisitko itse käyttää hakaristiä?), mutta mielestäni yhdennäköisyys juuri natsikotkaan on huomattava!

(Kuva otettu suoraan Sharonin postauksesta täältä)

Tilasin jokin aikaa sitten Nelly.comista juurikin tuon paidan, jossa kotka seisoo O:n kohdalla, tietämättä, että kotka on otettu natseilta. Kyllä, en ole ikinä ollut mikään haka historiassa... Palautusoikeus on jo mennyt, joten paitaa ei voi enää palauttaa, mikä on saanut minut miettimään paljon tätä Boy Londonin asiaa.

1933-1945-luvuillahan moni yritys oli mukana auttamassa Natsi-Saksaa: Hugo Boss teki SS- sotilaille vaatteita, Nestle toimitti heille ruokaaCoco Chanelilla ja Louis Vuittonilla oli kytköksiä natseihin. Näitä löytyy vielä MONIA muita, kun jaksaa vaan etsiä. Näihin verrattuna Boy London on erilainen. Kyseinen merkki EI OLE ollut kytköksissä Natsi-Saksaan, vaan he käyttävät kotkamerkkiä provosoidakseen ihmisiä.



Itse olen tullut siihen tulokseen, että aion käyttää Boy Londonin vaatteita jatkossakin. Aion käyttää myös tuota paitaa, jossa kotka seisoo O:n kohdalla, mutta aion jatkossa miettiä pitkään, ennenkuin tilaan vaatteita, jossa kotka seisoo O:n kohdalla (vaikka tällä hetkellä minun tekisikin kovasti mieli tilata ne leggingsit, missä on kotkia...).

Loppupeleissähän me jokainen ollaan henkilökohtaisesti vastuussa omasta pukeutumisestamme ja mitä haluamme muille viestiä. Joku ei halua enää käyttää Boy Londonin vaatteita, toinen ei voi käyttää pääkalloja, joku ei käytä H&M:n vaatteita, koska niitä on ainakin aiemmin tuotettu lapsityövoimalla ja minä itse taas en suostu käyttämään vaatteita, jossa on risti väärinpäin (poikkeuksena vaatteet, joissa on paljon ristejä eri päin, esimerkiksi yhdet omistamani leggingsit).



Nyt haluankin kuulla juuri sinun mielipiteesi Boy Londonista ja onko jotain, mitä et suostu päällesi laittamaan?


// A Finnish blogger Sharon made a post (sorry the post is in Finnish) about Boy London and showed us the Nazi eagle and the Boy London eagle, which are disturbingly lookalikes! As I searched more info about BL I realized that Boy London just want to shock people instead of idolize the Nazi Germany. So I continue to wear and buy Boy London clothes although I now know that I might shock especially older people.


:Sara

P.S. Pahoittelen huonoja kuvia, aiemminhan olen sanonut, että laadukkaat kuvat tekevät hyvän blogin ja nyt omien kuvien laatu on pahentunut huomattavasti... :D


31 kommenttia:

  1. Olipas mielenkiintoista! En ole koskaan kuullutkaan koko Boy London merkistä, enkä ole tiennyt noiden mainitsemiesi firmojen natsi-yhteyksistä. Paheksunta puskee heti pintaan ja itseäni ei ehkä kiinnostaisi tuo Boy London siitä huolimatta että kotka onkin "vain" provo. Mutta ihan hyvin perusteltu kyllä, jos tykkäät paidasta ja tiedät luettelemasi lähtökohdat niin eihän tuon paidan pitäminen ole mitenkään tavatonta.

    Kiitti avartavasta postauksesta! :)

    VastaaPoista
  2. Kuten jo aiemmin kommentoin, itse en noita kotkavaatteita käyttäisi, koska vaikka merkin olisi tarkoitus olla provosoiva, moniko ulkopuolinen oikeasti tietää sen sitä olevan? Äitini kanssa juuri joku päivä puhuttiin siitä, että hän ei ole vielä edes viittäkymmentä, mutta hänen syntyessään sodan loppumisesta on ollut vain 20 vuotta. Siis sehän on ihan järkyttävän lyhyt aika. En _ikinä_ voisi mennä moinen logo rinnassani esimerkiksi isoäitini eteen, sillä hän muistaa sota-ajan. Ja esimerkiksi kaupungilla kävellesäni en tiedä monenko vanhemman ihmisen mielen pahoittaisin. Tai juutalaisen. Tai muutenvain herkän.

    Tl;dr, vaikka tuolla logolla yritettäisiin viestiä mitä, on aivan liian aikaista käyttää sitä sellaisessa tarkoituksessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän täysin sun pointin! Itseänikin nolottaa, kun olen ollut töissä Boy Londonin paita päällä. Vanhassa työpaikassani oli juurikin vanhempia ihmisiä töissä ja asiakkaina paljon sotaveteraaneja, onneksi kukaan ei näyttänyt veteraaneistakaan tajuavan sitä kotkaa (se ei ollut tuo paita vaan sellainen, missä kotka on O:n sisällä) tai ainakin kaikki puhuivat kanssani iloisen normaalisti :) Enää en kyllä töihin laittaisi noita paitoja!

      Poista
  3. Miulla on neutraalisuhtautuminen Boy Londonin vaatteisiin. Vaikka kyllä, en ole aiemmin ajatelut/tiennyt kotkan yhtenäisyyttä natsi-kotkaan. Mutta mielestäni asia ei ole edes paha, koska BL:n logossa ei ole hakaristiä. Ja jos ruvetaan realistisiksi, kuinka suuri määrä (prosentillisesti) nykynuorista on niin perillä Natsi-Saksan historiasta, että tajuavat heti tuon yhteyden ? Poikkeuksena he, jotka ovat todella kiinnostuneita historiasta ja ko. aiheesta.
    Myönnän, miutakin kiinnostaa Natsi-Saksa, mutta en ole liiemmin siihen vielä jaksanu perehtyä. Enkä todellakaan tiennyt tuosta kotkasta (ja Boy Londonista) :D

    Itse en myöskään laittaisi päälle vaatetta, jossa on risti väärinpäin :) Enkä kyllä hakaristiäkään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon, että monelle nuorelle ja varsinkin nuorille äideille, jotka ostavat teinilapsilleen näitä vaatteita, tulee ihan yllätyksenä tuo asia!

      Poista
  4. Olen huomannut tämän natsi-kotka yhteyden jo aiemmin, mutta se ei minua juuri hetkauta. En nyt ole mitenkään natsien puolella tms, se kertoo omasta kapeakatseisuudesta jos leimaa ihmisiä pukeutumisen perusteella. Noin syvälle en ole mennyt asiaa tutkimaan että olisin ennestään tiennyt kuka vaatemerkin perusti ja miksi, olen vain huomannut tutun kuvion.

    Minä itse nuorena käytin provosoivasti ristiä väärin päin, pentagrammeja ja suomi-leijonakorua (joo, luulin että se olis jotenkin provosoivaa :D )

    Mulla ei ole mitään vaatetta tai asustetta mitä en eettisestä syystä pitäisi, mutta jos nyt keksimällä pitää joku keksiä niin ehkä huumorislogan-paidat. Ne on kamalia. (Meille vai teille, äitin kulta tms ) :D

    Tää oli kyllä mielenkiintoinen postaus, tee vaan lisää tutkimuksia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, huumorislogan paidat on ihan kamalia! :D

      Mun mielestä oli hauska nähdä susta jotain vanhoja kuvia että minkälainen oot joskus ollut! En meinaa voi kuvitella sun päällä pentagrammeja sun muita! :D

      Kiitos, kiva välillä tehdä vakavamielisempää postausta ^___^

      Poista
  5. Mun mielestä toi kotka on noissa vaatteissa irrotettu alkuperäisestä asiayhteydestään (vertaa: ristikorukin on aika monelle muotijuttu eikä kirkollinen symboli), eli vaikka se näyttää samalta kuin natsisymboli niin se ei ole sitä (kuten huomaa jo siitä että ihmiset ei eses osaa yhdistää sitä natseihin). Paitsi tietysti jos se on jonkun natsin päällä, sillon se voi olla natsisymboli.
    Ajan tällä takaa sitä että vaatteen merkitys on kiinni kantajastaan.
    Tietysti se huono puoli tossa on että se voi aiheuttaa väärinkäsityksiä.

    Mäkään en käyttäis sitä Juudaan ristiä, enkä natsien hakaristiä (Japanissa temppelin merkki on myös hakaristi ;)). Käärmeennahkaa en käyttäis enkä aitoja turkiksia.
    Laittoman työvoiman käyttö on tosi mutkikas juttu ja sitä tekee jopa luksusmerkit, asiasta voi googlailla...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi hyvin sanottu! Mulla ei oo tähän mitään lisättävää! Oon ihan samaa mieltä, että se merkitys on ihan itsestään kiinni, mutta väärinymmärrysten välttämiseksi olisi hyvä kuitenkin tietää esimerkiksi just Boy Londonista tämä kotka-asia ettei tule sitten yllätykseksi, miksi joku katsoo vihaisesti.

      Poista
  6. Mitähän tuohon sanois minusta jokainen saa itse päättää mitä vaatteita käyttää.Minusta voit käyttää puseroa ihan hyvin ja en kyl tienny tosta asiasta enne ku mainitsit.Tuskin moni muukaan osaa yhdistää tuota.Näkeehän tuolla kaupungilla kaikenlaisia esim armeijatakkeja joissa natsimerkkejä ym

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, en usko että kauhean moni varsinkaan nuoremmasta väestöstä osaa yhdistää tuota logoa. :)

      Poista
  7. Nyt menee vähän ohi ja ylilaidan tää mun kommentti, mutta oon aina miettinyt miksi on hyväksyttävämpää kantaa vaatteissa kommunistien naamakuvia, logoja tms. verrattuna sitten natsisaksaan yhdistettäviin logoihin. Neuvostoliitossa tapettujen ihmisten tai "työleireille" lähetettyjen uhriluku on suurempi kuin Saksan. Mun mielestä on tietyllä tapaa tekopyhää katsoa kieroon hakaristejä ja hyväksyä muunlaisiin kansanmurhiin tms liittyvät symbolit :D

    Ja niin. Itse en varmaan käyttäisi koskaan vaatetta, jossa on just joku asennepaitateksti tai vaatetta, jossa on risti oikeinpäin, koska noh asennepaidat on kamalia ja risti sotii omaa maailmankatsomusta ja uskontoa vastaan :)
    Ja mulla on Hitler-paita. Paita Aatun naamalla, vaikken ajatusta kannata. Mua kiellettiin käyttämästä sitä koulussa, mutta Stalin paitaa sain pitää. Se oli ihan mielenkiitonen keskustelu opettajan kanssa, kun kysyin miksi toinen on hyväksyttävämpi kuin toinen diktaattori.
    Ja tosiaan hitler paita on maustettu paskalla huumorilla "Hitler world tour" ja kartassa näkyy päivämäärät, jolloin maat ja kaupungit on valloitettu.
    Mulla on huono huumorintaju, mutta jos se saa jonkun sydän syrjälleen niin voi peittää silmänsä ja korvansa :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulenpa että siksi että toi natsismi on lähtökohtasesti ihmisoikeuksia vastaan sotiva aate (jota uusnatsit yrittää edelleen pitää hengissä) kun taas esim. kommunismi ei sinänsä ole aatteena mitenkään moitittava.

      Ihmisten kuvat paidoissa on mun mielestä eri asia kuin symbolit anyway, voihan joku olla esim. Hitlerin maalaustaiteen suuri ihailija ;). Ihmisissä on useita eri ominaisuuksia ;)

      Poista
    2. Joo, on se kyllä vähän outoa, että muunlaisia 'pahanlaisia' paitoja saa pitää (niinkuin just esimerkiksi Stalin paitaa) mutta just Hitlerpaitoja ei! Hehe, ei saisi nauraa, mutta olen jossain nähnyt sen paidan ja vaikken itse sitä käyttäisi, niin se on ehkä vähän hauska ;D

      Poista
  8. Aikaisempaan postauksen jotain jo heitinkin aiheeseen liittyen, mutta palataan vaan aiheeseen! Olen aikaisemmin nähnyt Boy Londonin vaatteita muilla päällä tai täällä netissä, mutta ei käynyt pienessä mielessänikään, että se on juuri "sama" kotka kuin mitä natsit käytti. Ja huomio vielä siitä, että olen erittäin kiinnostunut juurikin holokaustista ja kaikkeen siihen liittyvästä. Luen / lainaan kirjoja, katson elokuvia ja etsin netistä tietoa jne.

    Päällimmäisenä mulle kuitenkin tulee mieleen se, että kun kyseessä on aika tuore tapaus eli siitä ajasta jäi mm. negatiivinen kuva hakarististä (mikä on aiemmin ja edelleen myös onnen symboli) ja lisäksi tuosta kotkasta. Varsinkin kun se seisoo nimenomaan O-kirjaimen päällä! Tässä päästään taas siihen, että voidaan kotkia käyttää vaatteissa, mutta en usko että kovin moni enää haluaa käyttää lähes identtistä kotkaa, joka istuu O-kirjaimen päällä (kun voi jo kuvitella mitä se edustaa).

    Väärinkäytettynäkin tämä voisi pahoittaa niin monen mielen ja varsinkin niiden joilla on vielä "tuoreessa muistissa" keskitysleirien kauhut ja ne keitä tai keiden sukulaisia / lähimmäisiä on elänyt tuohon aikaan.

    Nykyaikana ja tulevaisuudessa on aika vaikea huomata tällaisia asioita eli symboleja ja kun niillä on niin eri merkitykset ihmisille. Esimerkiksi risti vaatteissa ja koruissa on erityisesti muotia, mutta sen pitäisi olla päivänselvää mitä se oikeasti edustaa? Ihmisten on helppo vain pukea päällensä niitä sen hetkisiä muodikkaita symboleja ja logoja. Koskaan ei voi tietää, mitä ihmiset ajattelevat sinusta ja pukeutumistyylistäsi? Onko heille päivänselvää mitä uskontoa tai aatetta edustat vai ajattelevatko he, että olet pukeutunut viimeisen muodin päälle vain.

    Mä kuitenkin aion jättää ostamatta nuita vaatteita, koska aihe on vaan vielä niin tuore ja se koskettaa mua läheltä. Mun huumorintaju ei oikeastaan edes riitä siihenkään, että netissä koko holokaustista ja Hitleristä heitetään niin paljon läppää. Aivan sairasta tämä nykyaika.
    xoxo Mella

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon ihan hirveesti miettinyt, että mitä vastaisin sulle! Sä kerroit kaiken niin kattavasti ja hyvin ettei mulla oo mitään lisättävää! Oon sun kanssa samaa mieltä, että siitä tapahtumasta on hirveän vähän aikaa ja siksi mietinkin pitkään, että kehtaanko käyttää tuota paitaa vai en. En kyllä töissä enää aio käyttää Boy Londonin kotkavaatteita :)

      Poista
  9. Luin kans tuon jutun aiemmin. Kyllähän tuo pisti miettimään että mitä merkkejä ja vaatteita päällänsä kantaa. Mutta jos on asian kanssa ok niin mikäs siinä, sitten pitää vaatteita. :) mä en omista mitään Boyn vaatteita, kyllä mä varmaan joskus vielä hankin, historiasta huolimatta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! Vaateteollisuuden ihmiset ei yhtään näemmä ajattele eri merkkien tarkoituksia, olen ihan perus H&Mssäkin joskus nähnyt paitoja, joissa on just esim. ristejä väärinpäin...

      Poista
  10. Mä ymmärrän jos jotkut reagoin tähän tosi vahvasti, mut silti multa menee vähän ohi tää aihe, se on herättänyt aika paljon keskustelua. Kovinkaan moni ei ennen edes tajunnut yhdistaa natseja ja tuota kotkaa, joten siinä mielessä se on aika huono provo. Mä en kyllä näkis mitään ongelmaa käyttää esimerkiks juuri tuota kotkapaitaa. Riippuu tietysti ihmisestä ja vaatteesta, mut mun mielestä ei oo väärin käyttää esimerkiks hakaristiä vaatteissa. Tietysti jos selvästi ihannoidaan natseja tms niin onhan se melko ajattelematonta, mutta asiayhteys voi olla joku ihan muu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun työpaikan sotaveteraanitkaan ei onneksi oo tajunnut tota kotkaa, mutten kyllä töissä aio sitä enää käyttää :D

      Poista
  11. Mä en ollut tienny tästä :0 mielenkiintosta!
    p.s. käythän kurkkaamassa mun uuden blogin http://nailsbykanerva.blogspot.fi/?m=0 ! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva tietää, että on kertonut jollekkin jotain uutta :) Liityin sun uuden blogin lukijaksi :3

      Poista
  12. mun mielestä noi kotkat ei oo samanlaisia, tai siis, siipien pituudet, sulkien määrä ja muoto. Kai mä vaan kattelen liian tarkasti, mut en mä yhdistä tuota millään tavalla yhtään mihinkään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, joo ei se onneks oo tarkkaan tehty vaan eroavaisuuksiakin löytyy :D

      Poista
  13. Niin ja sitä vielä että mun saksalainen ystävä käyttää boy londonia eikä siellä kuuluma esiinny mitään paheksuntaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei! Hyvä tietää, kiitos tosi paljon kun kerroit! :)

      Poista
  14. Mulle tuli yllätyksenä tuo yhdistäminen natsitouhuun vähän aikaa sitten. Mä tykkään ristipaidoista ja koruista ja mä tykkään Boy Londonista... Eli oon sen verran gruntti ja aion pitää just ostamaani Boy Londonin paitaa jatkossakin... Tykkäilitkin jo Instagramissa siitä eilen, kiitos vaan <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mäkin aattelin että kun kerran kalliilla on ostettu niin pidetään sitten ;D

      Poista
  15. Phah, mun ei tullut tosta paidasta ollenkaan natsit mieleen! Tarkoitan siis sitä että ne ketkä karttavat tuollaista kuviota sen takia niin on ehkä hieman hölmöjä, tai no, periaatteensa kullakin. Mulla tulee ekana mieleen että en vois pitää mitään kauheen provosoivia vaatteita esim jos olis iso natsien vinoristi keskellä paitaa (sen kaikki tunnistaa natseihin liittyväks :D) tai sitten jotain saatananpalvontaan viittavia niin ei ei ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä en kanssa pitäis just tollasia vaatteita, mitä sä luettelit! :D Eikä monikaan oo tunnistanut tota kotkaa (kommenttien perusteella) niin uskon, että sitä voi ihan rauhassa käyttää ;D

      Poista

Share some galaxy dust! ♡

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...